Професионален тунинг
«Prospeed Мotorsport» е българска фирма, чийто собственик е известният наш автомобилен съзтезател Николай Златков. Фирмата започва дейността си през 1993г., и се занимава предимно с подготовката и експлоатацията на състезателни атомобили. В началото на 2004г. «Prospeed Мotorsport» закупува най-високотехнологичния и прецизен шаси-динамометър достъпен на международния пазар. Оборудването от «Dynapack» се използва от отборите в NASCAR и от десетки тунинг фирми в Япония, САЩ и Великобритания за измерване изходящата мощност на тунинговани и спортни автомобили. В комбинация със съвременния и високоефективен софтуер за модифициране на управляващите програми на двигатели от «Dimsport»-Италия, шаси-динамометърът се превръща в незаменим инструмент за тунинг на серийни и подготовка на състезателни автомобили.
Собствени професионални разработки
В редица държави с традиции в автомобилостроенето тунингът от много години е обичайна част от пейзажа. У нас тази дейност доби популярност през последните няколко години, особено след излизането на двата епизода на филма „Бързи и яростни”. Появиха се множество фирми, които предлагат различни тунинг продукти и услуги – от спортни компоненти и аксесоари до вносни чипове с модифициран управляващ софтуер за двигателя. «Prospeed Мotorsport» е първата българска компания, която предлага на пазара не само готови вносни продукти и решения, но и свои собствени професионални разработки. Комбинацията от уникалните технически средства, с които фирмата разполага и над 10-годишния опит в подготовката на състезателни автомобили за рали-шампионата позволява създаването на индивидуални тунинг програми на достъпни цени и с изключително качество.
Най-разпространената и достъпна форма на силов тунинг е инсталирането на чип с модифициран софтуер за управление на двигателя. По-света има стотици фирми, които предлагат такива чипове като конфекция и обещават най-различни постижения при увеличаването на мощността и въртящия момент на двигателя. До скоро българските клиенти нямаха начин да проверят дали обещаваните подобрения се постигат наистина. Шаси-динамометърът позволява да се измери изходящият въртящ момент на колелата на автомобила и да се изчисли автоматично изходящата мощност преди и след модификацията (б.а. – възможностите на шаси-динамометъра бяха разгледани в статия публикувана в предишния брой на списанието).
Малко известен факт е,
че качествените модифицирани чипове, за разлика от заводските се разработват за определен бензин (98, 99 или 100+ октана) с цел да се „изстиска” максимума от двигателя. Обещаваните подобрения могат да се постигнат само ако автомобилът е технически напълно изправен и се експлоатира със съответния високо-октанов бензин. Друг слабо известен факт е, че чиповете, които се предлагат и у нас като конфекция са способни дори да влошат показателите на двигателя, ако по него са правени допълнителни хардуерни модификации като например инсталиране на спортни разпределителни валове, увеличаване степента на сгъстяване или промени по изпускателната система.
Това е така, защото тези чипове са разработвани за стандартни и немодифицирани заводски двигатели. По-сериозният силов тунинг изисква след направени хардуерни подобрения да бъде разработена индивидуална програма съобразена и тествана за конкретния двигател. Ако това не бъде направено в най-добрия случай клиента рискува да не постигне очакваните резултати от скъпите спортни части вложени в двигателя, а в най-лошия – да го счупи. Увеличаването на мощността на един двигател не е проста аритметика от типа “слагаме чип +20к.с., добавяме спортен филтър + 5к.с., сменяме изпускателната система +20к.с. и готово – постигнали сме 45к.с. увеличение”.
Има огромно значение дали повишената мощност след силов тунинг се постига при по-ниски или по-високи оборти, дали кривата на въртящия момент има остър пик, след което се “срива” или се увеличава и после спада плавно с увеличване на оборотите. Ако колата “тръгва” много добре за момент, след което е “като спъната” означава, че кривата на въртящия момент има остър пик, след което рязък срив. Много по-добре е ако колата върви добре в колкото се може по-широк оборотен диапазон, но това се постига значително по-трудно.
«Prospeed Мotorsport» разполага с необходимите технически средства
Осен това и обучени специалисти за да разработва индивидуални програми, както за своите клиенти, така и за тези, които са правили хардуерни подобрения по двигателите си другаде. Използват се специализиран софтуер и хардуерен емулатор от „Dimsport” – Италия, шаси-динамометъра от Dynapack и редица други инструменти и средства.
Как се разработва модифицирана програма и какво представлява тя?
Първо трябва да отбележим, че за всяка марка и модел кола има десетки различни версии на електрониката управляваща двигателя и съответно десетки различни версии на самия софтуер. Всяка версия има контролна сума, която е строго индивидуална. Използването на модифициран софтуер, чиято контролна сума не съвпада със заложената в компютъра на колата е меко казано нежелателно, а в много случаи и невъзможно. Електрониката на по-новите модели автомобили прави изрична проверка за коректността на контролната сума и ако има разминаване двигателят просто не пали.
Самият софтуер представлява набор от дву- и тримерни карти. Които в зависимост от конкретната марка, модел и конструкция на двигателя съдържат “инструкции” към управляващата електроника. Които имат отншение към различни аспекти от работата на мотора. Съществуват карти, от които зависи подаването на гориво в зависимост от оборотите и позицията на педала на газта. Такива, които управляват запалването, налягането на турбината и др.
Целта на модификациите е да се постигне оптимално качество на гориво-въздушната смес в целия оборотен диапазон. Също и при всички позиции на педала на газта, да се настрои оптимално аванса на запалването. Също и да се постигне ефективно натоварване на турбината (ако има такава) съобразено със спецификациите й. По време на създаването на индивидуалната програма могат да се наложат и хардуерни настройки. Ако се налага доизпипване на зацепването на разпределителните валове или промени в хлабините на клапаните. При желание от страна на клиента е възможно да се увеличи стойността на ограничителя на оборотите. Също и да се премахне ограничителя на максималната скорост.
Процесът на модификация започва с:
Първоначално измерване на въртящия момент и мощността на автомобила. Оборудването на Dynapack визуализира графиките на тези показатели в целия обортен диапазон. Паралелно се създава графика на съотношението въздух-гориво и налянето на турбината (ако има таква). След анализ на графиките се решава, в каква посока трябва да се работи за да се подобрят показателите. По този начин се избягва метода на пробата и грешката. И специалистите на «Prospeed Мotorsport» се фокусират само върху тези области от картите в софтуера. Които има смисъл да бъдат модифицирани. Следващата стъпка е зареждането на оригиналния софтуер в емулатор. Който от една страна е свързан към електрониката на автомобила и замества оригиналния чип. А от друга – към преносим компютър.
Емулаторът дава възможност да се правят модификации на картите в реално време. Докато двигателят на колата работи, без да се налага след всяка стъпка да се записва нов чип и да се инсталира на автомобила. Този подход съкращава значително времето за разработка. След всяка модификация на някоя от картите се прави ново измерване на шаси-динамометъра. Като отново стриктно се следят качеството на горивната смес. Съотно и налягането на турбината / компресора (ако има такива). След множество подобни итерации се постигат оптимални резултати при конкретната конфигурация на двигателя. Когато новите карти са напълно готови чрез системата се изчислява нова контролна сума. Също и модифицираният софтуер се записва на празен чип с помощта на програматор. След това чипът се инсталира на автомобила и клиента получава подробни графики от измерванията на диното с оригиналния и с модифицирания софтуер.