Дино – въпроси и отговори
В натоящата секция можете да получите отговори на най-често задаваните въпроси относно шаси -динамометъра, известен още като “дино”. Ако имате допълнителни въпроси, които не са отговорени тук, моля пишете на dyno@prospeed.bg. Ще получите персонален отговор по e-mail, а отделно списъкът с въпроси и отговори за диното ще бъде своевременно обновен.
Функции и възможности на шаси-динамометъра
Шаси-динамометър, известен още като “дино”, е важно инструментално устройство. Използвано в автомобилната индустрия за измерване на мощността, въртящия момент и различни параметри на двигателите на превозни средства. Това е ключов инструмент за автомобилни инженери и тунинг специалисти, които търсят оптимална производителност и ефективност на двигателите.
Принцип на работа:
Шаси-динамометърът представлява ролкова структура, на която автомобилът се монтира и се задейства в сигурна среда без движение. Когато автомобилът е свързан с динамометъра, задвижващият мотор на устройството действа като съпротивление и забавя колелата на автомобила. Сензорите измерват въртящия момент и скоростта на задръжката на колелата, а последващите изчисления дават информация за производителността на двигателя.
Приложения:
Тестване на Производителността: Дино се използва за измерване на реалната мощност и въртящ момент на двигателя на автомобила. Което е от съществено значение за оптимизиране на работата на двигателя. Подобряване на ефективността на горивото и увеличаване на производителността.
Диагностика: Шаси-динамометърът помага в откриването на проблеми с двигателя и други компоненти на автомобила. Като например износване на съединителя или настройка на системата за впръскване на гориво.
Тунинг: Тунинг специалистите използват дино, за да изпитат различни тунинг конфигурации. Както и да определят оптималните настройки за повишаване на производителността на автомобила.
Емисии и Регулация: Дино може да се използва и за тестване на емисиите на автомобилите. И за съответствие с различните регулации и стандарти за екологичност.
В заключение, шаси-динамометърът е неотменим инструмент за автомобилната индустрия. Позволяващ точно измерване на производителността на двигателите и предоставящ важна информация за диагностика и тунинг. Той играе ключова роля в подобряването на ефективността на автомобилите и насърчаването на иновации в автомобилната технология.
Пет важни неща, които да знаете
Тестови стендове за автомобилни двигатели | Динометърът, известен още като динамометрична инсталация или дино, е специализиран стенд, който се използва за тестване на автомобилни двигатели. Този инструмент позволява на инженерите и механиците да измерят производителността и съпротивлението на двигателя на автомобила в контролирана среда. |
Разделение на типовете динометри | Съществуват два основни типа динометри – инерциални и активни (програмирани). Инерциалните динометри измерват момента на инерция на задвижващия двигател, като не имат управление върху двигателя. Активните динометри са оборудвани с електроника, което позволява да бъде задействана програмна контролер за имитиране на реални условия при шофиране. |
Тестове на производителност и емисии | Динометърът се използва за тестване на производителността на двигателя и предавателната система. С този инструмент могат да се измерят мощността, въртящия момент, скоростта, ускорението и други параметри на двигателя. Също така, той може да се използва и за измерване на емисиите на изпускателните газове от автомобила. |
Калибровка и настройка | Динометърът изисква редовна калибровка и настройка, за да се гарантира точността на измерванията. Калибровката се извършва от производителя на стенда или специализирани техници. |
Използван от автомобилната индустрия | Динометрите са от основно значение за автомобилната индустрия. Те се използват за разработка, тестване и оценка на нови автомобилни двигатели и системи, както и за производство на серийни модели. Тестовете на динометри са важна част от процеса на разработка и обновяване на автомобилите, които се продават на пазара. |
Функции и възможности на шаси-динамометъра, допълнителни приложения и важни аспекти:
Измерване на Вертикалното Приложение. Шаси-динамометрите могат да измерват и анализират вертикалното приложение на автомобилите, което включва ускорение и спиране. Това е от съществено значение за автомобилните инженери при оценката на безопасността и стабилността на автомобилите. Тестване на Трансмисията. Динамометрите също могат да изпитват и анализират работата на трансмисията, включително смяната на предавките и работата на съединителя. Това помага при оптимизацията на трансмисионните системи.
Симулация на Реални Условия. Чрез регулиране на натоварването и скоростта на динамометъра, може да се създадат симулации на реални условия на пътя. Като различни скорости и тежести. Това позволява инженерите и тунинг специалистите да изпитват автомобилите в различни ситуации.
Калибриране на Мерни Уреди. Шаси-динамометрите могат да се използват за калибриране и верификация на мерни уреди и сензори, които се използват в автомобилната индустрия. Интеграция със Софтуерни Системи: Съвременните динамометри често са интегрирани със софтуерни системи, които автоматизират процесите на тестване и анализ. Това улеснява съхранението и обработката на данните.
Обучение и Образование: Шаси-динамометрите се използват в образователни среди за обучение на студенти и специалисти в автомобилната индустрия. Те помагат на бъдещите инженери и механици да разберат принципите на автомобилната производителност и диагностика. Всички тези функции и възможности на шаси-динамометъра го правят незаменим инструмент за автомобилната индустрия, като съдейства за подобряване на производителността. Надеждността и ефективността на автомобилите, както и за спазване на регулациите за емисиите и стандартите за безопасност.
Динамометърът
Динамометърът, познат още като “дино” стенд, е устройство, което се използва за измерване на мощността и въртящия момент на двигателя. То е прикрепено към двигателя и преобразува силата, необходима за задвижване на двигателя, в електрически сигнал, който се записва от компютър. Динамометърът се използва също така и при разработката на двигатели, проверката на тяхната производителност и за регулиране на двигателя. Той позволява да се подобри производителността и ефективността на двигателя, която е търсен ефект при автомобилните производители, тунинг компаниите и от някои собственици на автомобили.
Използването на динамометър е предимство в случаите, когато:
- се измерва мощността и въртящият момент на двигателя при различни скорости.
- идентифицират проблеми с двигателя, като загуба на мощност или недостатъчно голям въртящ момент.
- се сравнява производителността на различни двигатели.
Има два основни типа динамометъри. Тези на колелата измерват силата, необходима за задвижване на колелата на автомобила. Те са най-често срещаният тип и се използват за измерване на мощността и въртящия момент на двигателя при различни скорости. Докато дино стендовете на маховика измерват силата. Необходима за неговото завъртане и за измерване на мощността и въртящия момент на двигателя при постоянна скорост.
За важността
Динамометрите са много важни инструменти, които обаче имат някои недостатъци. Един от тях е сложността на измерването и специфичността на настройките му. Които изискват да се търсят опитни специалисти с добра подготовка за правилното им използване. Освен това, тези инструменти могат да бъдат скъпи като инвестиция и поддръжка. Което ги прави трудно достъпни за малките автомобилни сервизи.
Често задавани въпроси
За какво служи хидравличният шаси-динамометър?
Отговор: Шаси-динамометърът служи за измерване на изходящия въртящ момент достигащ до двигателните колела на автомобила. На база на този показател, оборотите на главините и крайното предавателно число на трансмисията, компютърът изчислява и изходящата мощност достигаща до колелата на автомобила.
Има ли възможност да се измерва мощността на автомобили 4×4?
Отговор: Да, дино стендът на „Проспийд” позволява измерването, както на автомобили с предно или задно предаване, така и на такива със задвижване на четирите колела.
Има ли възможност да се измерват автомобили с автоматична скоростна кутия?
Отговор: Това е възможно при определени условия. Зависи от типа на скоростната кутия и възможността автомобилът да бъде „фиксиран” на определена предавка.
Колко струват измерванията?
Отговор: Еднократното измерване на автомобил с един двигателен мост (2WD) струва 80 лева, а за автомобил с два двигателни моста (4WD, AWD, 4×4) струва 150 лева. За подробна ценова листа вижте тук.
Има ли разлика между шаси-динамометър, дино-стенд, дино-тестер и дино?
Отговор: Няма разлика. Шаси-динамометър е официалното наименование на този тип оборудване, но в разговорния език се използват предимно термини като дино-стенд, дино-тестер, бремза или просто дино.
Каква е разликата между двигателен динамометър (Engine Dynamometer) и шаси-динамометър (Chassis Dynamometer)?
Отговор: Разликата между тези два типа динамометри се състои в това, къде се измерва мощността. Двигателният динамометър мери изходящата мощност на двигателя при коляновия вал, докато шаси-динамометърът показва, каква мощност достига до колелата на автомобила след загубите по трансмисията. Първият тип стенд изисква демонтажа на двигателя и закачането му на специална стойка, докато вторият тип изисква само демонтаж на гумите на автомобила.
Каква е разликата между „Rolling Road” и хидравличен шаси-динамометър?
Отговор: И при двата типа динамометри се изчислява мощността достигаща до колелата като се създава съпротивителна сила обратна по посока на силата на двигателните колела. При първият тип оборудване съпротивителната сила се предава към двигателните колела посредством грапави барабани върху които стъпват гумите на автомобила. Този подход е остарял, защото след няколко измеравния гумите се износват значително и има непрекъсната опасност автомобилът да „излети” от стенда.
Резултатите от измерванията се влияят допълнително от сцеплението между гумите и барабаните и грешките достигат до 10%. От друга страна хидравличният шаси-динамометър се закача директно към главините на автомобила и прецизни хидравлични агрегати създават съпротивителната сила, която компютърът измерва. По този начин се спестява износване на гумите, точността на мерене се повишава десетки пъти и се елиминират рисковете от изхвърчане на колата от стенда.
Може ли да се сравнят данните от измерването с диното със спецификациите публикувани от производителя на автомобила?
Отговор: Не може да се прави пряко сравнение на тези данни. Автомобилните производители публикуват мощностни характеристики получени чрез измерване с двигателен динамометър, т.е. това са резултати, които не отчитат загубите на мощност от трансмисията – скоростна кутия, съединител, диференциали, кардани, карета, лагери и пр. В зависимост от типа на трансмисията, разположението на двигателя спрямо двигателните колела и спрямо надлъжната ос на колата, броят на диференциалите (ако колата е 4×4) и др., загубите могат да варират между 8% и 20%.
Защо в някои сайтове в Интернет публикуват данни за загуби от трансмисията в размер на 20-30 и повече %?
Отговор: В повечето случаи става въпрос за прикриване и “замазване” на лошо извършен тунинг. Тъй като загубите от трансмисията на всеки автомобил са много различни и материята е относително неясна, много тунинг фирми (дори известни имена в бранша) си позволяват да публикуват оптимистични резултати получени с големи корекции за загуби от трансмисията. Един прост пример – ако автомобил, който е 300 конски сили има загуби от трансмисията в размер на 30%, това означава, че около 90 конски сили се превръщат в топлинна енергия.
Това са около 66kW топлинна мощност, които биха стопили трансмисията, която за разлика от двигателя не може да се охлажда ефективно от околната среда. Съществуват и някои други сравнително прости изчисления, които доказват, че ако приемем на доверие, че типичните загуби от трансмисията са по-големи от 18-20%, то просто 90% от серийните автомобили няма да могат да достигат и 80% от рекламираната максимална скорост. Както всички знаят, повечето серийни автомобили с лекота достигат специфицираната от завода максимална скорост и дори я превишават. В скоро време на страниците на сайта ще публикуваме техническа статия с подробни изчисления, която третира този важен въпрос.
Колко прецизно е измерването направено с шаси-динамометъра?
Отговор: По данни на производителя (Dynapack New Zealand) грешката при измерване е в границите от плюс-минус 0.3%. За сравнение калсическите шаси-динамометри от типа “Rolling Road” дават грешки до 10%, като дори разлика в налягането на гумите от 1 бар може да даде грешка от 2-3%.
Изключително високата прецизност на Dynapack Evolution позволява повтаряемост на резултатите при последователни измервания и възможност за фини настройки на автомобила. От друга страна мощностните характеристики на автомобила се влияят, понякога значително, от множество фактори – температура на входящия въздушен поток, температура на двигателното и трансмисионните масла, влажността на въздуха, надморската височина, стабилността на налягането на горивото и др.
С други думи, ако мощността на един и същи автомобил се измери при температура на околната среда 10°C, след което при 35°C, показанията ще бъдат съществено различни. Поради тази причина е важно, заедно с резултатите от всяко измерване, да се записват и данни за условията при които е направено измерването. Компютърната система на стенда записва в реално време всички параметри, които имат отношение към мощностните характеристики и към настройките на автомобила.
Опасно ли е за колата измерването на дино?
Отговор: Шаси-динамометърът на „Проспийд” е от последно поколение и работи на различен принцип от класическите „Rolling Road” динамометри. Измерването представлява симулация на реално ускоряване на автомобила по равен път от например 2000 до 6000 оборота на фиксирана предавка.
Натоварването на автомобила (двигател и трансмисия) всъщност е по-малко от колкото при подобен тест на пътя, а безопасността е гарантирана. Тъй като измерването се прави в сервизно хале, тестът е много по-безопасен, защото се избягват всички рискове свързани с високата скорост, неадекватните действия на другите участници в движението, некачествената пътна настилка или среща с органите на КАТ.
В допълнение трябва да се отбележи, че не се налага връзване на автомобила с вериги и въжета, за да не излети от стенда, защото агрегатите на диното се куплират (прикачат) директно към главините и автомобилът “ляга” върху тях. Предвидени са мощни вентилатори с общ капацитет от 104 000 м3/час, които охлаждат автомобила и създават въздушен поток близък до естествения получаващ се при движение с висока скорост.
В какъв вид клиентите получават резултатите от измерванията?
Отговор: Софтуерът на диното позволява разпечатването на всички графики и таблици генерирани при измерването. При желание от страна на клиента данните могат му бъдат предоставени и в електронен вид под формата на графични или текстови файлове.
Могат ли клиентите да разчитат на конфиденциалност и да са сигурни, че резултатите от техните автомобили няма да станат публично достояние?
Отговор: Отговорът е категорично да! Данните получени при измерванията на клиентските автомобили се третират като конфиденциална лична информация и могат да бъдат използвани от „Проспийд” само след изрично писмено разрешение от страна на клиентите. От своя страна клиентите имат пълното право да разполагат с получената информация по какъвто и да било начин.